Logibat
Het vrachtvervoer over de weg slaat de richting in van een emissieloze toekomst. In Logibat zal VIL onderzoeken wat de operationele en economische voorwaarden zijn om batterij-elektrisch transport haalbaar te maken en wat de vereisten zijn om een landelijk dekkend laadnetwerk uit te rollen.
Voor het Logibat project heeft VIL samengewerkt met de onderzoeksgroepen MOBI en Mobilise van Vrije Universiteit Brussel (VUB). Deze onderzoeksgroepen hebben de tool ontwikkeld als ondersteuning voor de sector om de impact van de transitie te berekenen, zowel vanuit een Total Cost of Ownership (TCO) aspect, als vanuit de milieu-impact.
Overzicht van de tool
De tool is eenvoudig in gebruik. Als eerste stap kan de gebruiker standaard ingestelde voertuigen selecteren waarna hij onmiddellijk TCO-resultaten kan vergelijken tussen de geselecteerde voertuigen. Zo kan bijv. het verschil in totale kost tussen de voertuigen weergegeven worden aan de hand van een staafdiagram. Daarbij is de verhouding tussen de opgenomen kost componenten (bijv. aankoopprijs, brandstofkost, onderhoud) per voertuig eveneens zichtbaar.
Het is ook mogelijk om de parameters aan te passen volgens eigen noden van de gebruiker (bijv. te rijden afstand per dag, lading, aankoopprijzen, energieprijzen, ...). Deze aanpassingen kunnen gemakkelijk manueel in het veld aangebracht worden, of door gebruik van een schuifknop. Van zodra de aanpassingen doorgevoerd zijn, worden ook de grafieken aangepast.
Ook al is de tool gebaseerd op voornamelijk theoretische modellen, toch kan dankzij de flexibiliteit van de tool de reële situatie heel sterk benaderd worden. Aangezien het gebruik van de voertuigen op verschillende manieren kan variëren (toepassing, laden, financiële setting, ...) zal daarom rekening gehouden worden met de lading die toegelaten is voor de voertuigen, het aantal gereden km per dag en hun invloed op het verbruik, de range, het aantal laadsessies, .... Ook wanneer de voertuigen extra uitrusting nodig hebben, zal rekening gehouden worden met de invloed daarvan op de batterijcapaciteit.
Naast de TCO-resultaten kan ook een gevoeligheidsanalyse uitgevoerd worden voor enkele van de parameters. De gebruiker kan in dat geval zelf de gevoeligheidsgrenzen aanduiden die hij of zij wenst na te gaan. Er is eveneens de mogelijkheid om een reeks voertuigen te vergelijken voor verschillende toepassingen. Deze vergelijking wordt weergegeven in de vorm van een heatmap die duidelijk aangeeft welk voertuig beter scoort op TCO voor de geselecteerde toepassingen.
De laatste functie is de optimalisatie van de batterijgrootte in het voertuig, om op deze manier na te gaan wat de batterijnoden zijn in functie van het gebruik.
De resultaten worden steeds a.d.h.v. een grafiek weergegeven en kunnen ook geëxporteerd worden naar een rapport (PDF-bestand).